סיפור מאת פרנץ קפקא-תשובתה של ירדן נגר (י' 4).

מבחן בספרות-
שאלה ראשונה
   בסיפור מאת פרנץ קפקא, מתואר נער אשר מאוהב בנערה  וגם היא מאוהבת בו, אך סיפור האהבה הזה אינו מצליח, הוא נכשל. המספר מתאר את הכישלון הזה באמצעות דימוי מרכזי אחד.הוא מדמה את הקשיים בדרך להצלחת האהבה באמצעות חודי חניתות וחמושים.
   המספר אומר כי כאשר הוא ניסה להתקרב אל אותה נערה שאהב, הוא נתקל בחודי החניתות שהקיפו אותה. החניתות היו מופנות כלפי חוץ ולכן הוא "נפגע" בכל פעם שניסה להתקרב. בנוסף לכך, הוא טוען כי לא רק מסביב הנערה היה מעגל חמושים (חיצוני) אלא גם מסביבו. אך ההבדל הוא שהמעגל שלו היה מופנה כלפי פנים, כלומר החניתות היו מופנות אליו. ולכן בכל פעם שניסה להידחק החוצה הוא נפגע מהחמושים שהפנו את חניתותיהם כלפיו.
       החניתות בסיפור מסמלות את הקשיים שלו בדרך אל אהובתו, את כל המכשולים שעליו לעבור על מנת לזכות בנערה שהוא אוהב. מעגל החמושים שהיה סביבו מסמל את הקשיים שלו עם עצמו, קשיים פנימיים שלא הצליח להתגבר עליהם על מנת "לצאת" מתוך המעגל. אפשר להניח כי החניתות שהיו מופנות כלפיו מסמלות את הרגשות שלו. אולי הוא לא היה בטוח מספיק באהבתו אל הנערה. החניתות האלה היו הקשיים והמכשולים שעליו לפתור קודם עם עצמו, אולי חוסר בטחון עצמי, מחסומים רגשיים… הוא צריך ללמוד קודם לקבל את עצמו על מנת שמישהו אחר יוכל לקבל ולאהוב אותו.
     מעגל החמושים השני בסיפור, כלומר מעגל החמושים שהיו סביב הנערה הופנו כלפי חוץ, כלומר החניתות הופנו אל הנער. סביר להניח, כי החניתות הם הסטנדרטים הגבוהים שהיא מציבה לגבר על מנת שתוכל להיות איתו. בתחילת הסיפור מצוין כי הנערה מחזירה לו אהבה, ולכן מתעוררת השאלה- אם היא מחזירה לו אהבה מדוע היא "מפנה אליו את מעגל החמושים?"  כלומר, מדוע היא מציבה סטנדרטים? אפשר להגיד כי אולי היא מתחילה להתאהב בו אך אינה אוהבת אותו מספיק על מנת שתוכל להיות בת זוגו. בנוסף לכך, אפשר לומר כי אולי החניתות שמופנות כלפי חוץ מסמלות את הסביבה שמונעת מהם את אהבתם, אולי בגלל שהחניתות מופנות כלפי חוץ זה אומר שהיא מקבלת אותו אך הסביבה מגנה עליה ולכן לא נותנת לה להיות איתו. כלומר זה יכול להיות בגלל מעמד שונה, מגזר שונה, חברה מגבילה וכדומה.
     הדימוי המרכזי בסיפור, החניתות, באות לידי ביטוי באמצעות התנהגות הדמויות בכך שבסיפור מצוין כי הוא "נפגע", "נפצע ונאלץ לסגת". מה שאומר שהחניתות פגעו בו. בין אם זה הסטנדרטים שהיא מציבה לו, ובין אם זה הסביבה שמונעת ממנה להתקרב אליו. בנוסף לכך, מצוין בסיפור כי הוא ניסה להאבק בחמושים שלו אך בכל פעם שניסה, "נלכד בין החניתות", כלומר לא הצליח "לצאת" מהמעגל שלו, החמושים מנעו ממנו את זה. הוא לא הצליח להתגבר עליהם, על הרגשות שלו ולצאת מתוך המעגל הפנימי הפוגעני שלו.
        אם הדמות המרכזית, כלומר הנער, היה מתנהג אחרת, בצורה שונה, אז אולי היה ניתן למנוע את המכשולים הללו. אפשר להגיד כי אם הוא היה מצליח להתגבר על רגשותיו הפנימים שמנעו ממנו להתקדם לעבר הנערה הוא כבר היה מצליח לצאת מהמעגל הפנימי של החמושים שלו שמנע ממנו לצאת ולגשת אל הנערה.  אך אם וכאשר הוא היה מצליח לצאת מתוך המעגל הפנימי שלו הוא היה נתקל שוב במעגל חמושים שני. כאן, הוא היה יכול לפתור את הבעיה בכך שהיה נענה לסטנדרטים שהנערה הציבה לפניו במקרה אחד, או במקרה והמעגל היה הגנה על הנערה, מעגל שנובע מהסביבה, אז, כנראה, הוא לא היה מצליח  להיכנס ולהגיע אל לב הנערה. אולי משום שהסביבה לא הייתה משתכנעת ונותנת לו להיכנס. הסביבה המקיפה אותה, האנשים שאוהבים אותה.
       בסוף הסיפור, אנו רואים כי נער אחר כן הצליח לעבור את מעגל החמושים שלה ולהיכנס אל ליבה. מכאן ניתן להסיק כי הוא עמד בסטנדרטים שהציבה לו החברה, הוא היה מתאים  וראוי עבור הנערה. המספר טוען שהוא הצליח להיכנס בלי מכשול, מה שאומר שהוא בדיוק התאים ולא כמו המספר שניסה ולא הצליח…